Kompastocht 2012

Helaas ging de kompastocht op het laatste moment niet door. Een klein gewicht probleem was de aanleiding, door de wind dreven de boeien weg. Een kompastocht met bewegende boeien was een optie, maar de keuze viel op een gewone duik maken. Organisatie bedankt voor de inzet!

albacare_img_5365
albacare_img_5362
albacare_img_5363
Commentaar (1) Laat commentaar zien

Duikfestival

Op zaterdag 8 september a.s. wordt een groot duikfestival georganiseerd waar alle NOB-leden én hun partners en kinderen van harte welkom zijn. De locatie van dit evenement is ‘Watergoed’ aan de plas Slijk Ewijk, in de buurt van Nijmegen. Je kunt hier interessante presentaties en workshops bijwonen, kennismaken met andere duikers, bestuurders en bureaumedewerkers ontmoeten en informatiestands bezoeken.

Uiteraard ontbreken de hapjes, drankjes en muziek niet! Je ontvangt binnenkort een uitnodiging met meer informatie en uitleg over de manier waarop je je voor deze dag kunt aanmelden. De toegang zal €5,- per persoon zijn, maar hiervoor krijg je vier consumptiemunten die je kunt besteden bij de eet- en drinkstalletjes op het terrein.

We kijken er naar uit je op 8 september te mogen ontvangen!
Commentaar

Workshop Non verbale communicatie bij lesgeven

Afgelopen zaterdag 11 februari de workshop "Non verbale communicatie bij lesgeven" van de NOB gevolgd.
In deze workshop wordt dieper ingegaan op het non verbale wat we onderwater nu eenmaal hebben.
Ik heb deze dag als zeer leerzaam ervaren, daarnaast was het ook gewoon erg leuk om te doen.
Een echte aanrader voor duikinstructeurs.

Silvio
Commentaar

Albacare gaat Diep Zuid in 2011 (1)

Het idee om naar Egypte te gaan is in het voorjaar van 2010 geboren, nadat we terug waren van een duikreis naar Bonaire.
Na wat brainstormen in klein comité over hoe we het zouden gaan aanpakken, werd besloten om eerst een open inschrijving te doen. Na de sluitingsdatum waren er 11 gegadigden die mee wilden met de duikreis. Toen werd de duiklocatie bepaald. Het zou een live-a-board in het diepe zuiden van Egypte worden. Silvio zocht er als grote animator van deze reis een passende touroperator bij en er werd een spaarsysteem opgezet waar iedereen naar eigen inzicht geld in kon storten.
De reis werd zo gepland, dat er zo min mogelijk vakantiedagen zouden worden gebruikt. We kwamen uit op 26 mei t/m 2 juni.
Na ruim een jaar sparen was het zover en verzamelden wij ons op het station van Zutphen om gezamenlijk te vertrekken naar Schiphol. Natuurlijk typisch Albacare: de ene helft van het gezelschap stond aan de voor kant van het station en de rest aan de achterkant! Voordat de trein werd volgeladen met de duik- en fotospullen, werd er eerst nog afscheid genomen van de achterblijvers. We hadden zoveel bij ons dat het middenperron van de trein helemaal vol lag onze spullen.
In Apeldoorn overstappen en verder naar Amsterdam Schiphol. De reis ging voorspoedig en we waren ruim op tijd op het vliegveld. Inchecken aan de balie van Transavia en daar bleek dat sommige wat teveel bagage bij zich hadden en moest de creditkaart er aan te pas komen. Daarna hadden we nog tijd genoeg om nog wat inkopen te doen en wat te eten.
Aan boord bleek, gelukkig voor ons, dat het vliegtuig niet vol zat en konden we, toen we veilig in de lucht waren, van plaats wisselen en rustig slapend de reis vervolgen.
Na een rustige vlucht landen we op tijd op het vliegveld van Mars a Alam. Snel een visum scoren en 15 Euro lichter door de pascontrole op zoek naar de vertegenwoordiger van de touroperator. Deze hadden we snel gevonden en op weg naar de bus voor de verdere reis sloten er ook twee Braboos bij ons aan.
Na 2 uur rijden kwamen we bij een mini haven aan waar meerdere jachten ten anker lagen te wachten op een nieuwe groep duikers. Snel de spullen van de minibus gehaald en in de zodiac gedaan en in rotvaart naar de boot gebracht. Daar werden wij door de eigenaar Hirsam ontvangen met een heerlijk glaasje koel drinken. De boot met de naam MY Rosetta was een wat gedateerde boot, maar voor ons was dat geen probleem. Nadat we wat aan de temperatuur gewend waren (het was in de avond nog zo’n 25 graden) werden de kooien verdeeld. Na het heerlijke avondeten werden de spullen uitgepakt en was het tijd voor het eerste biertje op het bovendek.

Wij hadden de boot niet voor ons zelf. Er kwamen ook nog 6 Berlijners aan boord die deze duikreis al eens eerder hadden gemaakt. Erg veel contact hebben trouwens niet met ze gehad.
Zo tegen elf uur zakten de oogjes dicht en gingen we lekker slapen.
Commentaar

Albacare gaat Diep Zuid in 2011 (2)

De eerste duikdag.

Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt gingen we eerst een stukje varen, voordat we aan onze eerste duik konden beginnen. Na de briefing en de regels die aan boord gelden, werden we in twee groepen verdeeld en gingen we voor onze eerste duik het water in. De opzet was om ons goed uit te loden en dan met Lilia, de duikgids uit Mexico, er een lekker duikje van te maken. Tevens moesten we laten zien dat wij een reddingsboei konden laten opstijgen vanaf 10 meter. De duiklocatie was Shaab Marsa Alam.

De 2e en 3e duik van deze dag waren op Dahria Wadi EL Gemal (achter de vallei van de kamelen). Tussen de duiken in werd er wat gegeten, gevaren en geslapen. Ook besloten Raymond en Felix om geen duikpak meer aan te trekken, omdat het water op 30 meter nog steeds 25 graden was en je dan minder tijd nodig had voor het omkleden. Het was een hele mooie duiklocatie. Na de 3e duik was het tijd voor het “deco biertje” en weer aan tafel voor het avond eten.

Duikdag 2.

Na een heerlijke nacht door gebracht te hebben op het bovendek onder 100.000 sterren was het alweer heel vroeg dag. In de nacht waren we verkast naar een andere plek. Na wat koffie en een snackje ging de bel alweer voor de 1ste briefing van de dag.

We gingen duiken op de duikstek met de naam Shaab Farag. Na een 1 uur kwamen we voldaan weer boven water: wat was dit een geweldige duik en wat is het toch heerlijk om zo je dag te mogen beginnen.

Voor het ontbijt eerst de spullen spoelen en ophangen en de afspraak was om aangekleed aan tafel te verschijnen. Na het ontbijt weer relaxen op het bovendek. Iedereen had zo zijn eigen invulling: de een luisterde muziek, de ander ging wat lezen en weer een ander ging een tukkie doen.

Om 10 uur was het al weer tijd voor de 2e duik. Deze was net zo mooi als de eerste en duurde ruim een uur.

Na de lunch verkasten we naar de duikplek met de illustere naam Dangerous Rif. Na de uitleg wat we gingen doen, stapten we in de zodiac voor onze eerste drop off duik. Het is de bedoeling dat als je met z’n allen in een zodiac zit, je op het teken van de gids met de hele groep te gelijk in het water terecht komt om dan gelijk de afdaling in te zetten. Maar met Albacare lukte dat natuurlijk niet, dus in twee groepen afdalen. Op 30 meter zagen we een school met erg grote

tonijnen wat al geweldig was. Na een tijdje en nog wat dieper zagen we de eerste haai van deze trip. Het was een grote Hamerhaai. Nou, het was een geweldige ervaring om zo’n joekel tegen te komen! Deze duik duurde ruim een uur, maar was eigenlijk veel te kort. De spullen afspoelen, snackje nuttigen en relaxen en weer een stukje varen naar de volgende duikstek voor de tweede avondduik.

De plek voor de avondduik heette Marsa Salami. Dit was geen hot spot, het stroomde erg hard en er was niet veel te zien. We mochten ook maar 45 minuten duiken en dat was ook wel lang genoeg. Na het boord ritueel kwamen de biertjes uit de koelkast. Wat smaakt zo’n Egyptisch biertje toch lekker in de zwoele avond na het duiken. Daarna weer lekker eten en de dag afsluiten met een mixje. Tegen 10 uur werden de bedjes weer opgemaakt en vielen we weer lekker onder de sterren in slaap.

Commentaar

Albacare gaat Diep Zuid in 2011 (3)

De volgende dagen was het een repeterende verhaal. Alleen het ochtend ritueel werd wat aangepast. Een van de braboos had een vreselijk ochtend humeur en daarom zongen we voor Tim het ochtend liedje van Giel Beelen: begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach. Alleen zongen we dit niet om 7:30 uur maar om 5:30 !

We hebben gedoken op de volgende locaties. Habili Gafar, Maharaus, Shaab Eid, St Jones Caves, Paradise, Satayti (dolfijnen), Small Abu Kalauo, Abu Ashare , Abu el Kagel, Qutta Sharm en Shaab Mars Alam. We hebben nog een super TM ( Turtle Moment) gehad en een geweldig uurtje gezwommen met dolfijnen!!

De laatste avondduik werd gemaakt op de plek met de naam Abu el Kagel. Dit was een toppertje: we hebben o.a. een krokodilvis , jagende/etende reuze murene, steenvissen en jagende koraal duivels gezien. Jammer dat deze avondduik nu maar 45 minuten mocht duren, het was echt te kort!

De laatste dag op zee hebben we nog twee duikjes gemaakt. Daarna de spullen goed spoelen, laten drogen en alles weer in de tas proppen. De hut opruimen en de gemaakte drank kosten afrekenen, een t-shirt scoren of hooder met opdruk en wachten op de transfer naar het vasteland. Nog wat foto’s gemaakt en natuurlijk afscheid genomen van de bemanning.

De bus stond al klaar om ons naar het hotel te brengen voor onze laatste nacht in Egypte. We werden onder gebracht in het Crown Plaza Sahara Oasis hotel in Port Ghalib. Hier konden we heerlijk uitrusten van deze geweldige duikreis. Zeker na het eten in het buffet-restaurant waar je van alle windstreken wel wat kon vinden om te eten.

De laatste dag van deze vakantie werd aan de waterkant van het hotel door gebracht. We hebben nog mee gedaan met aqua jogging, een zomers dansje geleerd en zoals het Albacare betaamt: het buffet van 12 uur geplunderd!

De bus om ons het laatste stukje weg te brengen was mooi op tijd. Op het vliegveld aangekomen snel door de beveiligingspoortjes, inchecken en door de paspoortcontrole. In de taxfree afdeling nog snel wat scoren voor de thuisblijvers en als allerlaatste nog een pizza eten Natuurlijk dan nog wachten om in te kunnen stappen voor de vlucht naar Schiphol. Ook nu was het toestel niet uitverkocht. Nadat we in de lucht waren, hadden we weer snel van positie gewisseld. Om de tijd wat te doden wat biertjes slobberen, wat eten, een filmpje kijken. Zo waren we alweer snel terug in Nederland. Op Schiphol aangekomen snel naar de gereed staande bus die ons in no time thuis afzette.

De reisgenoten waren Tieke, Roy, Bart, Rene, Ron, Raymond, Silvio en Felix.