NOB Workshop - Toezicht in het zwembad.

Zaterdag 18 April 2015,
Op deze dag heb ik een goed georganiseerde NOB Workshop Toezicht in het Zwembad mogen volgen. Complimenten aan de organisatie. Veranderde wetgeving maakt het noodzakelijk dat gebruikers van zwembadgelegenheden in staat zijn om zelf deugdelijk toezicht te houden.

De NOB is op deze ontwikkeling ingesprongen en heeft in samenspraak met o.a. sportfondsen en de reddingsbrigade een zwemtest ontwikkeld. Deze workshop wordt aan alle NOB instructeurs aangeboden zodat zij nadien binnen hun eigen vereniging toezichthouders bij kunnen scholen en op mogen leiden.

Tijdens de zwemtest komt een heel scala aan reddingstechnieken aan de orde, oa: bevrijdingsgrepen, transportgrepen, redding met een werpzak etc.

Binnen onze vereniging zullen we met deze materie gaan oefenen zodat we straks helemaal klaar zijn om het nieuwe zwembad te betreden.

Roy

Commentaar

Help mee de duikplaatsen van Nederland in kaart te brengen.

Ook onderwater is Nederland een mooi land.

Op veel plekken in Nederland wordt regelmatig tot vaak gedoken. Van de locale zandafgravingen zoals ons eigen Bronsbergenmeer in Zutphen, de veengebieden bij Vinkeveen of vanaf de dijken in Zeeland.

Op internet is al veel informatie te vinden op diverse fora en websites. Jammer genoeg is veel van deze informatie erg versnippert of onvolledig wat het zoeken vaak erg lastig maakt.

Hierin probeert de Nob nu verandering in te brengen.

De duikplaatsen in Zeeland zijn al zeer nauwkeurig door de Nob en haar duikers in kaart gebracht. Nu gaan zij hetzelfde te doen voor de rest van Nederland.

Op overzichtelijke kaartjes met duidelijke symbolen kun je in één oogopslag zien over welke faciliteiten de duikplaats beschikt en of deze geschikt is voor beginners of gevorderden.

Ga jij regelmatig duiken bij een dukplaats bij jou in de buurt? Ken je deze plek net goed als je broekzak? Kun je precies vertellen wat er zo mooi aan deze duikplaats is?

In dat geval kun je meehelpen om deze informatie met alle duikers in Nederland te deln.

Wie helpt er mee aan dit initiatief? Wij in ieder geval wel!
Help mee de duikplaatsen in Nederland in kaart te brengen

Commentaar

Een proefduik met het hele gezin.

Het idee om naar Egypte te gaan is in het voorjaar van 2010 geboren, nadat we terug waren van een duikreis naar Bonaire.
Na wat brainstormen in klein comité over hoe we het zouden gaan aanpakken, werd besloten om eerst een open inschrijving te doen. Na de sluitingsdatum waren er 11 gegadigden die mee wilden met de duikreis. Toen werd de duiklocatie bepaald. Het zou een live-a-board in het diepe zuiden van Egypte worden. Silvio zocht er als grote animator van deze reis een passende touroperator bij en er werd een spaarsysteem opgezet waar iedereen naar eigen inzicht geld in kon storten.
De reis werd zo gepland, dat er zo min mogelijk vakantiedagen zouden worden gebruikt. We kwamen uit op 26 mei t/m 2 juni.
Na ruim een jaar sparen was het zover en verzamelden wij ons op het station van Zutphen om gezamenlijk te vertrekken naar Schiphol. Natuurlijk typisch Albacare: de ene helft van het gezelschap stond aan de voor kant van het station en de rest aan de achterkant! Voordat de trein werd volgeladen met de duik- en fotospullen, werd er eerst nog afscheid genomen van de achterblijvers. We hadden zoveel bij ons dat het middenperron van de trein helemaal vol lag onze spullen.
In Apeldoorn overstappen en verder naar Amsterdam Schiphol. De reis ging voorspoedig en we waren ruim op tijd op het vliegveld. Inchecken aan de balie van Transavia en daar bleek dat sommige wat teveel bagage bij zich hadden en moest de creditkaart er aan te pas komen. Daarna hadden we nog tijd genoeg om nog wat inkopen te doen en wat te eten.
Aan boord bleek, gelukkig voor ons, dat het vliegtuig niet vol zat en konden we, toen we veilig in de lucht waren, van plaats wisselen en rustig slapend de reis vervolgen.
Na een rustige vlucht landen we op tijd op het vliegveld van Mars a Alam. Snel een visum scoren en 15 Euro lichter door de pascontrole op zoek naar de vertegenwoordiger van de touroperator. Deze hadden we snel gevonden en op weg naar de bus voor de verdere reis sloten er ook twee Braboos bij ons aan.
Na 2 uur rijden kwamen we bij een mini haven aan waar meerdere jachten ten anker lagen te wachten op een nieuwe groep duikers. Snel de spullen van de minibus gehaald en in de zodiac gedaan en in rotvaart naar de boot gebracht. Daar werden wij door de eigenaar Hirsam ontvangen met een heerlijk glaasje koel drinken. De boot met de naam MY Rosetta was een wat gedateerde boot, maar voor ons was dat geen probleem. Nadat we wat aan de temperatuur gewend waren (het was in de avond nog zo’n 25 graden) werden de kooien verdeeld. Na het heerlijke avondeten werden de spullen uitgepakt en was het tijd voor het eerste biertje op het bovendek.
Egypte+2011-MY+Rosetta
Wij hadden de boot niet voor ons zelf. Er kwamen ook nog 6 Berlijners aan boord die deze duikreis al eens eerder hadden gemaakt. Erg veel contact hebben trouwens niet met ze gehad.
Zo tegen elf uur zakten de oogjes dicht en gingen we lekker slapen.

Een circuitje zwemmen onderwater

Vrijdagavond 7 maart was het weer eens tijd voor een duiktraining met perslucht apparatuur.

Deze keer had onze trainer een kort circuit gemaakt van een aantal boogjes en pilonnen. De bedoeling was om zonder perslucht reddingspop Otto door de boogjes en om de pilonnen te slalommen. Het is de bedoeling om tussentijds niet bovenwater te komen. Aangezien het circuit net te lang was om in een keer af te leggen is assistentie van mede persluchtduikers zeer gewenst.

Dat dit toch niet zo eenvoudig lijkt als in eerste instantie gedacht werd blijkt wel uit het volgende filmpje.

Kerstgroet 2014

Kerstgroet Albacare Zutphen.

Duikvereniging Albacare Zutphen wenst iedereen vrolijke kerstdagen en een voorspoedig duikend 2014.

Commentaar

Excursie meerval in Rha (Steenderen)

Zondag 15 december 2013 hebben we op verzoek van Forellenvijver Breukink in Rha (bij Steenderen) een grote meerval gevangen en overgezet naar een andere vijver.

De opdracht; een meerval vangen in één van de visvijvers (vijver 2) en uitzetten in een andere visvijver (vijver 1) waar reeds 2 meervallen in zitten.

Het doel; De eigenaar, de heer Breukink, hoopt dat de volwassen meervallen gaan paaien.

5 duikers van onze vereniging hebben zich beschikbaar gesteld om deze klus proberen te klaren. Om 11.00 uur in de ochtend hebben verzameld bij Breukink in Rha, vervolgens omkleden waarna we gezamenlijk het plan van Han bespraken om de meerval te vangen. Het startplan was om een fuik uit te zetten en vervolgens middels een sleepnet op lijn richting de fuik te zwemmen/lopen. Op het moment dat we bij de fuik aankwamen en de gelederen zich sloten bleek dat we diverse vissen hadden; karper, steur, forel en een giebel. Helaas zat de meerval echter niet in ons net, tijdens onze 1e poging vertelde 1 van de forelvissers dat de meerval 1.70 à 1.75 meter zou zijn. Naar aanleiding van deze mededeling dachten wij; “Dat zal wel visserslatijn zijn”, maar dat hij groot zou zijn was ons wel duidelijk.
De duikers van duikvereniging Albacare Zutphen die de klus geklaard hebben.
Van links naar rechts: Arjan ter Schegget, Bart Adema, Raymond Govaers (boven), Han Bartels (onder) en Felix Post

Poging 2; had helaas ook niet het gewenste resultaat, hierdoor waren we genoodzaakt om onze plannen om te gooien. Tijd voor een kopje koffie:

Poging 3; Een ander fijnmaziger net met een drijflijn aan de bovenzijde en 5 duikers die de lijn van onderuit opzwommen van de ene kant van de vijver naar de andere zijde. Aan de overkant aangekomen met vervuilde apparatuur, blazende automaten en bemodderde pakken en gezichten, waren we hoopvol wat we zouden aantreffen in het net. Tijdens het opzwemmen van het net kregen we regelmatig een beuk van een vis die probeerde door het net te ontkomen. Voorzichtig hebben we vervolgens van onderuit het net op de kant getrokken, diverse vissen kwamen er tevoorschijn; forellen, karper, snoek en allerlei kleine visjes en uiteindelijk kwam de gezochte meerval ook omhoog. Het monster bleek 1.82 meter en ongeveer 70 kg (geschat), kortom een volwassen man!

Het 'monster' van Rha getemd door Albacare Zutphen
Het 'monster' van Rha
Na het dier uit het water getild te hebben en op een zeil gelegd te hebben was het even de tijd voor foto’s, de vele geïnteresseerden wilde allemaal een foto/film maken voor zijn of haar archief. Nadat we hier kort de tijd voor genomen hadden wilde we graag onze opdracht verder uitvoeren. Met 8 man tilden we het monster vervolgens naar zijn nieuwe bestemming. Hier hebben wij hem uitgezet in zijn voorlopig nieuwe huisvesting, zijnde vijver 1. Als beloning voor deze leuke klus kregen we vervolgens nog een aantal vissen (steur, giebel en 4 zalmforellen) mee om uit te zetten in onze vaste duikplas; het Bronsbergermeer.

Snoek eet jong visje

Vrijdagavond weer een leuke nachtduik in het Bronsbergenmeer te Zutphen gemaakt met Gerrit. Deze keer ging de camera weer mee onderwater en heb ik nog wat leuke beelden kunnen filmen. We kwamen al vrij snel in de duik een paling tegen die goed onder de begroeiing verstopt was. Verder veel kreeftjes, snoek, baars en jonge vis. Nieuwsgierig naar de beelden? bekijk ze maar snel.

Roy

Plaatsing van een 'kweekkamer'

Op zondag 28 april hebben enkele leden van onze vereniging een object geplaatst in het Bronsbergenmeer te Zutphen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit tot een 'kweekkamer' voor jonge vis zal uitgroeien.

De constructie bestaat uit een oude garagedeur die aan de deurzijde beschutting zal geven. Via de overige drie delen kan, via het nog aan te brengen gaas, jonge vis beschutting zoeken. Grotere vissen hebben door het gaas geen toegang tot de ruimte erachter.

Het object wordt geplaatst in een rustig deel van de plas waar niet veel gedoken en gezwommen wordt. Er treedt dus relatief weinig verstoring op.

Op de korte termijn gaan we een survey houden om te kijken of het object op de gewenste manier is gepositioneerd. Daarna kan het gaas worden aangebracht en mogen vissen gebruik gaan maken van deze veilige haven.

Commentaar

De geboorte van een zeedonderdpad.

'Double Devotion' is een film van Peter van Rodijnen. Wij raden een ieder aan om deze mooie film te bekijken. Om de film te maken volgde Peter drie maanden lang een zeedonderpadmannetje dat met veel toewijding voor twee nestjes eieren zorgde. Eén nestje was niet eens van hemzelf! Het resultaat is een prachtige film die de eerste prijs op het North Sea Film Festival 2012 won. Op vrijdag 5 maart werd de film uitgezonden in het programma Vroege Vogels van de Vara.

Je kan het filmpje via www.uitzendinggemist.nl bekijken en zelf zien hoe mooi Nederland is onderwater. Om het je makkelijk te maken hebben we het filmpje hieronder op het juiste moment voor je klaar gezet. Het duurt iets meer dan 5 minuten. (wel eerst reclame)

Wil je meer weten over hoe deze film gemaakt is? Volg dan
deze link.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

note: deze link zal een cookie plaatsen, deze kunnen we helaas niet uitzetten.

Commentaar

Een potje onderwatervoetbal, opmaat voor OZK?

Onderwatervoetbal

Gisteren was het 1 maart, de eerste vrijdag van de maand. Zoals gebruikelijk nemen nemen leden van duikvereniging Albacare dan hun duikspullen mee naar het zwembad in Zutphen. Het doel is een leuke apparatuurtraining en deze keer stond er onderwatervoetbal op het programma.

Nu lijkt dit makkelijker dan het is. Het begint al met de bal, hoe krijg je die zinkend? Dit hebben we opgelost door een voetbal te vullen met een zoutoplossing, zoutwater is immers zwaarder dan zoet en zal dus zinken. Na een lang gepruts met een naald om de zoutoplossing in de bal te krijgen was deze eindelijk vol. Niet verwacht dat dit bijna 3 uur zou duren!

Daarna is het niet veel meer dan de doelen markeren met pionnen en de duikset aantrekken, zonder vinnen uiteraard. Omdat dit de eerste keer was hadden we geen andere regels dan 'fair play' afgesproken. We kwamen er al heel snel achter dat voetballen onderwater toch niet zo eenvoudig is als het lijkt. Het lijkt toch al snel dat er veel te weinig lucht uit de automaat komt. In een heuse competitie zou je best wel een aantal wissels kunnen gebruiken.

Het pluspunt van deze training is wel dat de duikapparatuur tot het maximum wordt belast en getest. Door de grote hoeveelheden uitgeademde lucht leek de oppervlakte van het zwembad verdacht veel op een kookpot! Door de inspanning heb je het gevoel dat je longen ieder moment kunnen barsten. Je weet meteen wat grote inspanning onderwater met je doet, bijvoorbeeld tegen de stroom inzwemmen.

Wie weet wordt dit ooit nog eens de aanleiding voor het OZK, het Open Zutphens Kampioenschap! Wie neemt het tegen ons op?